Yritys tarvitsee lähes aina pankkitilin. Teoriassa on mahdollista toimia pelkillä käteisvaroilla, mutta käytännössä on huomattavasti helpompaa, jos on pankkitili.

Toiminimi

Jos olet toiminimiyrittäjä, voit käyttää omaa henkilökohtaista pankkitiliäsi firman tilinä. Eli perustat itsellesi vain uuden tilin omaan pankkiisi ja näet sen verkko- ja mobiilipankistasi.

Pankkisi saattaa periä useammasta tilistä jonkin palvelumaksun, mutta ainakin tätä kirjottaessani ainakaan S-Pankki ja Nordea (olen asuntolaina-asiakas) eivät peri palvelumaksua. Lisäksi tiliin pystyy mahdollisesti liittämään kortin, josta ei välttämättä peritä myöskään palvelumaksua.

Itse olen pitänyt oman toiminimeni pankkitiliä ja siihen liitettyä erillistä debit-korttia useamman vuoden ajan S-Pankissa. Siitä ei ole tullut koko aikana yhtään palvelumaksuja ja muutenkin olen ollut siihen erittäin tyytyväinen.

Nyt aivan viime aikoina olen kuitenkin siirtynyt käyttämään Holvia. Jatka lukemista, niin kerron miksi.

Muut yritysmuodot

Jos firmasi on joku muu kuin toiminimi, eli esimerkiksi osakeyhtiö tai kommandiittiyhtiö, et voi käyttää omaa henkilökohtaista pankkitiliäsi firman asioihin, koska sen pitää olla firman nimissä.

Useimmat pankit tarjoaa pienille firmoille suunnatun kiinteähintaisen palvelupaketin, joka sisältää mm. verkkopankin ja kortin kiinteällä kuukausihinnalla.

Tähän on kuitenkin koira haudattuna. Kun kyse on yritysasiakkaasta, kaikki kulut eivät käy ilmi yhtä selvästi kuin mihin kuluttajana kaikki ovat tottuneet. Useimmiten tili ja kortti maksaa noin 10 €/kk mutta jos ottaa käyttöön esimerkiksi sähköisen laskutuksen tai sähköisen kirjanpidon, kaikesta peritään noin 10 €/kk kuukausimaksu sekä 1 €/kpl transaktiomaksu.

Tällöin kokonaisuus saattaa olla monta kymppiä kuussa. Lisäksi nämä toiminnot edellyttävät alussa kauheasti säätämistä, vahtimista ja monta soittoa pankkiin. Normaalit pankit ovat siis useimmiten sekä kalliita että työläitä.

Piristävän poikkeuksen tekee Holvi. Sieltä saa tilin ja kortin ilmaiseksi ja halutessaan voi ottaa käyttöön laskutuksen 9 €/kk kuukausihinnalla. Olen käyttänyt itse Holvia nyt muutaman kuukauden, joten voin vahvistaa, että hintaan ei lisätä mitään piilokuluja.

Toki joitakin erikseen hinnoiteltuja palvelumaksuja löytyy, mutta jos minä olen selvinnyt ilman niitä, ehkä sinäkin selviät.

Miksi Holvi?

Toiminimiyrittäjänä olen ollut erittäin tyytyväinen S-Pankkiin. Miksi sitten olen vaihtanut Holviin? Tähän on kaksi perustelua:

  1. Holvin ilmainen versio tarjoaa samat asiat mitä S-Pankkikin.
  2. Holvissa on pari näppärää lisäominaisuutta, joita S-Pankissa ei ollut.

Liitteiden tallennus

Holviin voi tallentaa tositteen tilitapahtuman liitteeksi ja lisäksi hakutoiminnolla voi etsiä tilitapahtumia, joista puuttuu tosite. Kätevää vai mitä. Ja tämä siis kuuluu myös Holvin ilmaisversioon.

Aikaisemmin olen yrittänyt säilyttää tositteita Google Drivessä siksi, että ne eivät vahingossakaan katoa, jos koneeni hajoaa. Siitä huolimatta aina joskus joku kuitti unohtui laittaa sinne, joten jouduin aina säännöllisin väliajoin tarkistamaan, että olen varmasti laittanut kaikki tositteet sinne.

Holvissakin toki joutuu tarkistamaan, että kaikista tilitapahtumista löytyy tosite, mutta se käy hakutoiminnon avulla nopeasti.

Oman firmani toiminta on sen verran pientä, että hoidan alv-ilmoitukset ja kirjanpidon kerran vuodessa, mikä on aivan liian pitkä aika tositteiden säilyttämiseen. Vuoden aikana ne ovat ehtineet mennä hukkaan monta kertaan, vaikka olenkin yrittänyt olla järjestelmällinen.

Tämän takia Holvin tositteiden tallennus on todella näppärä toiminto.

Laskutus

Toinen näppärä toiminto on laskutus. Se maksaa 9 €/kk, mutta sillä hinnalla saa käytännössä rajattomasti lähettää ja vastaanottaa laskuja myös verkkolaskuina, jonka lähettämisestä ja vastaanottamisesta peritään yleensä useita kymmeniä senttejä kappaleelta.

Sähköisen laskutuksen voi tehdä ilman Holvin maksullista versiota ja se voi hyvinkin olla halvempaa. Itse asiassa minä teen oman firmani kanssa juuri niin.

Laskujen vastaanotto suoraan Holviin tai vaikkapa sähköpostiin poikkeaa toisistaan lähinnä siltä osin, että saadessasi laskun suoraan Holviin, laskun maksaminen on vähän helpompaa ja nopeampaa, kun laskun tietoja ei tarvitse itse syöttää pankkiin.

Laskujen lähettäminen suoraan Holvista tuo puolestaan yhden huomionarvoisen edun. Jos laskun lähettää suoraan Holvista, se tallentuu heti Holviin. Jos taas laskun lähettää jostain muualta kuin Holvista, laskun voi tallentaa Holviin vasta, kun lasku on maksettu.

Avoimia laskuja ei näe silloin Holvista ja pysyäksesi kartalla niistä joudut seuraamaan niitä jotenkin muuten. Lisäksi joudut huolehtimaan siitä, että avoimet laskut menevät kirjanpitoon oikeaan aikaan.

Tämä tosin on helppo tehdä itsekin, joten kyseessä ei ole mikään iso ongelma. Kysymys on lähinnä siitä, haluatko maksaa 9 €/kk vai nähdä vähän enemmän vaivaa.